LTG Cargo podpisało ze Stadlerem umowę na dostawę 17 sześcioosiowych lokomotyw elektrycznych z opcją na podwojenie zamówienia. Przewoźnik będzie mógł też zamówić dodatkowo pakiet części zamiennych oraz utrzymanie pojazdów przez 3 lata. Jest to pierwszy kontrakt Stadlera na rynku litewskim.
Szerokotorowe pojazdy będą bazowały na
platformie Eurodual. LTG Cargo zamówiło je w wersji jednosystemowej, przystosowanej do zasilania napięciem 25 kV prądu przemiennego. Ze względu na surowe warunki klimatyczne lokomotywy zostaną wyposażone w specjalny pakiet umożliwiający niezawodną pracę podczas ciężkich opadach śniegu i oblodzeniu sieci trakcyjnej. Dolna granica temperatur, w których będą mogły pracować nowe nabytki LTG, to -40 stopni Celsjusza.
Silniki o łącznej mocy 6,15 MW mają rozpędzać elektrowozy do prędkości maksymalnej 120 km/h. Siła pociągowa będzie wynosiła 500 kN. Efektywność energetyczną pojazdów będzie poprawiał hamulec elektrodynamiczny z funkcją rekuperacji energii. Dzięki sprzęgom automatycznym SA3s będzie możliwe dodatkowe wydłużenie składów pociągów towarowych.
W kabinach maszynistów znajdą się – między innymi – monitory połączone z kamerami, poprawiającymi widoczność i zapewniającymi większe możliwości obserwacji składu podczas jazdy. Wśród udogodnień dla maszynisty znajdzie się – między innymi – toaleta.
Produkcją pojazdów zajmie się zakład Stadlera w Walencji. – Jesteśmy dumni z nowo opracowanej odmiany z rodziny Eurodual, która pozwoli nam po raz pierwszy wprowadzić nasze lokomotywy na rynek litewski – deklaruje wiceprezes Stadler Division Spain Iñigo Parra. Litwa może stać się dla koncernu przyczółkiem do ekspansji na inne państwa bałtyckie i poradzieckie, dysonujące siecią kolejową o rozstawie szyn 1520 mm.
LTG Cargo zamierza wykorzystywać lokomotywy Stadlera do prowadzenia pociągów na linii Wilno – Kłajpeda. – Jest to korytarz, w którym odbywa się połowa całego litewskiego ruchu towarowego – podkreśla prezes przewoźnika Eglė Šimė. Lokomotywy elektryczne są blisko trzy razy bardziej wydajne od obecnie wykorzystywanych spalinowych, co pozwoli nie tylko zmniejszyć wpływ kolei na środowisko, ale także zaoferować nadawcom ładunków niższe koszty.